
Провідна діяльність: гра
Значимі люди: батьки, брати, сестри
Основне завдання батьків: підтримувати прояви ініціативності дитини
Поради:
Допомагайте дитині розвивати навички спілкування!
Навчіть дитину слухати!
Навчіть дитину працювати в команді!
Навчіть дитину дотримуватись правил!
Заохочуйте в дитині самостійність!
Не будьте суворими!
Не ведіться на дитячі істерики!
Не зловживайте відмовами!
Хваліть дитину!
Не робіть дитину заручником ваших очікувань!
Показуйте гарний приклад власними діями!
Створюйте міцний емоційний зв’язок!
Період – 2-4 роки
Малюк починає почувати себе особистістю, зароджується самоцінність і самооцінка, з’являється бажання трохи відокремитися від батьків. У мові все частіше звучить «Я».
Прояви:
1. Все не так!
2. Не заважай, я сам/сама
3. Я головна/головний
Як бути батькам?
1. Проявляйте любов у словах, інтонації, обіймах
2. Грайте з малюком
3. Розмовляйте
4. Має бути єдина лінія поведінки (мама й тато підтримують один одного у дозволах і обмеженнях; обгрунтовуйте обмеження малюку)
5. Дозволяйте більше, ніж раніше, однак встановіть межі там, де це потрібно
6. Не порівнюйте свого малюка з іншими. Пам’ятайте! Самоцінність і самооцінка дитини на етапі формування
7. Будьте гнучкими з малюком, але не дозволяйте йому маніпулювати
8. Не агресуйте, будьте доброзичливими і терплячими
9. Давайте малюку час заспокоїтися
10. Дбайте про комфорт малюка.
Сюжетно-рольова гра – образна гра за певним задумом дітей, який розкривається у розіграних подіях та ролях.
Природна потреба дитини. Через і завдяки сюжетно-рольовим іграм дитина пізнає світ, вчиться діяти активно і самостійно, наповнювати проведений час змістом і радістю. У грі розвиваються емоційна і вольова сфери, формуються почуття дитини, моральні принципи.
Допомагає формуванню і розвитку у дитини психічних процесів:
-мислення
-мовлення
-уява
-увага
-пам’ять
-воля
Відіграє важливу роль у формуванні базових рис особистості:
-самостійність
-товариськість
-щирість, дружелюбність і доброта
Орієнтовна тривалість гри:
Молодші дошкільнята – 10-15 хв.; діти середнього дошкільного віку – 40-50 хв.; старші дошкільніта – кілька годин і навіть днів
Батькам:
1. грайте з дитиною і давайте їй можливість грати самостійно, з іншими дітьми та дорослими
2. давайте можливість проявляти емоції: говорити, кричати, співати, танцювати, бігати тощо
3. пропонуйте дітям цікаві сюжети для ігор, придумуйте нові ситуації.
Суттєвою характеристикою дитячої творчості є відсутність внутрішніх бар’єрів, які породжують скутість, ускладнюють творчість. У дітей наявний самоконтроль, але він спрямований на процес, а не на якість творчого продукту.
У дошкільному віці дитяча фантазія безмежна! Діти мають природну здатність фантазувати, експериментувати й досліджувати. Сильний творчий потяг запалює у дітей бажання вчитися і розвиватися у різних напрямках.
Стадії формування дитячої творчості:
-наслідування (повторює за іншими)
-творче наслідування (вносить елементи новизни у творчий процес)
-репродуктивна творчість (бере за основу інуюче, але істотно переробляє, змінює)
-справжня творчість (створює нове)
Основні характеристики дитячої творчості:
1. оригінальність (здатність дитини нестандартно мислити і діяти під час ігор та творчих видів діяльності)
2. семантична гнучкість (словесна гнучкість мислення проявляється у дітей як підвищена чутливість до мовлення, як мовленнєва творчість – утворення нових слів, рим тощо)
3. образна адаптивна гнучкість (найтиповіша форма прояву творчості у дошкільнят – здатність дитини виділяти функції об’єкта таким чином, щоб побачити у ньому нові можливості)
4. стихійна гнучкість (здатність знаходити різноманітні ідеї у дещо обмеженій ситуації)
Як проявляється дитина у творчості?
- проявляє позитивні почуття і радісні емоції
- стає уважною, сконцентрованою і зацікавленою
- ініціативною та активною
- використовує різноманітні матеріали для творчої діяльності
- продукує нові ідеї поєднання і використання різних елементів та предметів творчості
- фантазує, мріє, грає, озвучує героїв, співає, танцює тощо
Зазвичай дитина виявляє більший інтерес до однієї із сфер: ліпка, малювання, конструювання, музика, танці тощо.
Це базові пізнавальні процеси, які найактивніше розвиваються у дітей дошкільного віку (від молодшого до старшого). Вони закладають основу утворення та розвитку вищих психічних функцій:
-пам’яті
-уяви
-мовлення
-мислення
Відчуття і сприйняття формуються у дитини найпершими з-поміж усіх пізнавальних процесів, і саме за їх допомогою дитина отримує знання про навколишній світ.
Психотип дитини залежить від сприйняття. Існує 4 типи:
1. діти-візуали (основну частину сприймають через органи зору)
2. діти-аудіали (слух – головний канал сприйняття для цього психотипу)
3. діти-кінестетики (відчуття потрібні, як повітря)
4. діти-дигітали (логічне і детальне осмислення притаманні цьому психотипу)
Батькам: як визначити психотип Вашої дитини?!
Запропонуйте дитині зіграти у гру. Хай уявить себе у лісі та опише свої відчуття. Візуал у першу чергу розкаже про побачене: дерева, небо, сонце, стежки. Аудіал – акцентуватиме увагу на звуках, які йдуть від пташок, шелесту листя, шуму дощу. Кінестетик відчує свіже повітря, листя під ногами. Дигітал міркуватиме, де знайти компас, карту, інші підказки, щоб вийти з лісу.
Радимо батькам з’ясувати психотип дитини, щоб ефективніше у наступному вибудовувати навчальний процес. При цьому не забувайте про необхідність занять для загального розвитку дитини. Це допоможе виявити прихований творчий та інтелектуальний потенціал.
Від 3-х до 6-ти років на розвиток пам’яті впливає не тільки вміння говорити, а й уміння розповідати історії. Діти краще запам’ятовують події із сюжетом. Пам’ять дошкільняти налаштована на запам’ятовування яскравих деталей і створення із них захоплюючих історій.
Вказаний віковий період дуже сприятливий для того, щоб активно знайомити дитину з різноманітними кольорами, цифрами, алфавітом тощо. Вказана інформація швидко засвоюється дитиною і зберігається у короткостроковій пам’яті, і дитина докладає зусиль, щоб згадати її за потреби. Згодом цей процес стає автоматичним і перетворюється на знання про предмети і явища.
ЩОБ РОЗВИНУТИ ПАМ’ЯТЬ!?
1. Розповідайте дитині історії і заохочуйте її робити теж саме, задаючи прості питання: «Що ти їв/їла в садку на обід?», «У яку гру грали на дитячій площадці?»
2. Згадуйте разом деталі подій, допомагайте дитині у пошуках загублених іграшок.
3. Проговорюйте, виявляйте інтерес до дитячих проблем і співпереживайте
4. Придумуйте мелодії і рими. Застосовуйте цікаві прості аналогії. Допоможіть дитині таким чином запам’ятовувати назви предметів, явищ, цифри, букви.
5. Ознайомлюйте дитину з ключовими правилами безпеки через розповіді та ігри, під час спільних прогулянок
6. З 5-ти років потроху навчайте дітей читати і рахувати. НЕ ПЕРЕВАНТАЖУЙТЕ!
7. Не нав’язуйте дитині інформацію для запам’ятовування, хай джерелом будуть її захоплення та інтереси
8. Візуалізуйте. Пропонуйте дитині намалювати подарунок, який вона хоче на найближче свято
9. Підказуйте. Залишайте речі біля місць, з якими пов’язані певні побутові справи дитини
10. Розбивайте завдання на частини. Давайте вірші уривками.
УВАГА – один з важливих показників оцінки психічного здоров’я у дошкільнят, здатності отримувати і накопичувати нові знання.
Уважність означає підключення пам’яті, сприйняття та інших психічних процесів, тому доцільно їх тренувати паралельно.
Упродовж дошкільного віку увага стає більш зосередженою і стійкою. Молодші дошкільнята можуть грати в одну гру 30-50 хв., у 5-6 років – тривалість гри збільшується до 2-х годин.
Основна зміна у процесі розвитку уваги дошкільнят полягає в тому, що вони вперше починають керувати нею, свідомо спрямовувати її на предмети та явища. Довільна увага починає формуватися завдяки включенню дорослими дошкільника у нові види діяльності, спрямуванню й організовуванню його уваги, в результаті чого дитина пізнає способи, використовуючи які, вона надалі починає сама керувати своєю увагою.
ГОЛОВНЕ ЗАВДАННЯ: навчити дитину направляти зацікавленість у потрібне русло (підключати довільну увагу). Це допоможе стати більш зосередженою, зібраною, допоможе розподіляти і перемикати увагу.
ЩО ПОТРІБНО ДЛЯ РОЗВИТКУ У ДИТИНИ УВАГИ:
– точне розуміння задачі і збереження в пам’яті правил (багаторазове повторення вголос як дорослим, так і дитиною)
– звичні та сприятливі умови (для тренування уваги важлива відсутність сильних подразників: сильних звуків, зайвих шумів тощо)
– рух від простого до складного (не навантажуйте дитину одразу складними завданнями, поступово йдіть від простого до складного)
– удосконалення самоконтролю (розвивайте здатність дошкільника контролювати свої дії, пояснюйте завдання та хід їх виконання).
Довільність і воля мають високу значимість для формування особистості дитини.
Діти до 5-ти років, як правило, підпорядковують свої дії ситуативним обставинам, а не слову.
У дошкільному віці проходить становлення довільної дії. Дитина оволодіває:
1. Цілеспрямуванням
2. Плануванням
3. Контролем
Довільна дія починається з встановлення цілі.
Діти 3-х річного віку все частіше оперуються мотивами. Вони змінюються один одним, зміцнюються або вступають у конфлікт. У даному віці складаються співвідношення мотивів одного з одним. Виділяється ГОЛОВНИЙ МОТИВ, який обумовлює поведінку дошкільника, підпорядковуючи собі інші мотиви.
У дошкільника цільовий компонент вольової дії розвивається в напрямі:
самостійності
креативності
ініціативної постановки цілей
Однією із умов розвитку довільності в дошкільному віці є організація самостійної осмисленої діяльності дитини, що передбачає послідовну активізацію:
1. Позиції дорослого над дитиною
2. Постановку дитини в активну позицію
3. Постановку дитини в позицію над дорослим у спільній діяльності
4. Постановку дитини в позицію над ситуацією
Довільна поведінка дитини розвивається в нерозривній єдності з волею дитини: кожен етап розвитку довільності передбачає становлення нових мотивів, які спонукають до оволодіння своєю поведінкою
Прояви:
1. Поява здатності до гальмування рухової активності
2. Здатність відкладати задоволення (підкріплення)
3. Становлення здатності стримувати сильні емоції
4. Можливість вести себе відповідно до вимог ситуації
ВАЖЛИВО! Відносини з дорослими та однолітками. Розвиток довільності та волі відбувається разом із дорослим та ровесниками – через спілкування, спільні діяльність та переживання. Взаємодія із іншими людьми дає можливість вибудовувати цілі і досягати їх.
Дошкільний вік є базовим періодом становлення особистості дитини, формування її світосприйняття.
На формування особистості дошкільника впливають:
1. основні види діяльності
2. розвиток мовлення та пізнавальної сфери
3. розвиток самосвідомості й самооцінки
4. розвиток спонукальної сфери, динамічної і змістовної сторін емоцій та почуттів
На 4-му році життя дитина знає своє ім’я, прізвище, стать, вік, ставить запитання про свій організм, позитивно відгукується про себе.
У 5 років дитина починає усвідомлювати свої вміння, знання, оволодіває уявленнями про деякі особливості свого огранізму, призначення органів. Усвідомлює свої стани, настрої, бажання, вміє ідентифікувати свої дії з діями інших людей («Я …так само, як…», «Ми ….з ….. вміємо….»).
З 6 років поглиблюються уявлення про себе, виникає почуття самоповаги, власної гідності, розвиваються вміння самоконтролю та саморегулювання дій і стосунків з оточуючими, ієрархія мотивів. Дитина говорить: «Я мрію…», «Я думаю…», «Я хочу…» тощо.
Наприкінці дошкільного віку оцінні судження про навколишнє, про себе поступово стають усе повнішими і розгорнутішими. У самооцінці дошкільняти вже знаходять відображення почуття гордості та сорому, виникає активне ставлення до власних емоцій.
ВІДБУВАЄТЬСЯ УСВІДОМЛЕННЯ СВОГО «Я» В СИСТЕМІ ЛЮДСЬКИХ СТОСУНКІВ.
ОСОБЛИВА РОЛЬ! Люди, які оточують дитину, передусім БАТЬКИ.
ПРИНЦИП ПОБУДОВИ ВІДНОСИН ІЗ ДОРОСЛИМИ: ПІДКОРЕННЯ.
У стосунках дошкільнят із ровесниками найтиповішим є кооперативно-змагальний рівень спілкування – спілкування, під час якого діти стійко прагнуть досягнення загальної ігрової мети, ставлячись до партнерів як до суперників у спільній грі.
У дошкільному періоді у дитини формується стійкий інтерес до взаємодії з іншими дітьми, обумовлений ускладненням гри та розширенням сфери соціалізації дошкільника.
ПРИНЦИП ПОБУДОВИ ВІДНОСИН: РІВНІСТЬ
РІВНІ ВЗАЄМОДІЇ ДОШКІЛЬНЯТ (за М. Партен):
1. паралельна гра (3 роки): паралельне виконання ігрових дій з однаковими іграшками; спроби взаємодії ще відсутні
2. асоціативна гра (3,5 – 4,5 років): часткова взаємодія із розподілом іграшок; координація ігрових дій відповідно сюжету ще відсутня
3. спільна гра (з 4,5 років): підкорення єдиногму сюжету та правилам гри; постійна взаємодія та узгодженість впродовж гри.
ПСИХОЛОГІЧНІ НАСЛІДКИ СПІЛКУВАННЯ З ОДНОЛІТКАМИ:
1. формування навичок соціальної взаємодії
2. вдосконалення здатності підтримувати розмову та ділитись інформацією
3. вироблення комунікативної гнучкості
4. становлення самооцінки шляхом порівняння себе з іншими дітьми
5. розвиток емпатії, здатності до турботи.
ВАЖЛИВО ДЛЯ ДИТИНИ: не просто наслідування дій дорослих, а якісне виконання побутових процесів.
В кінці 3-го року життя дитина усвідомлює значущість результату своєї праці. Таке усвідомлення виникає у зв’язку з прагненням дитини отримати схвалення дорослого, привернути його увагу до своїх досягнень.
Зростає бажання дитини діяти самостійно, що стимулює її оволодівати новими знаннями та навичками у побуті.
У цей період починає формуватися орієнтація на якісний результат, на розуміння його важливості для оточуючих – для близьких дорослих, інших діток.
Діти звертають увагу на критерії оцінювання дорослим якості виконання дій по самообслуговуванню:
1. погано вимив руки, бо не користувався милом
2. неправильно розклав іграшки, коли прибирав у кімнаті
3. не так склав одяг та ін.
Ці критерії поступово дитина починає використовувати для оцінки дій однолітків
ПОРАДА: йдіть від зворотнього! Підказуйте, а не критикуйте!
Підтримуйте бажання дитини допомагати у побутових справах: прибрати у квартирі, попрасувати речі, приготувати вечерю, полити квіти, вигуляти домашнього улюбленця тощо.
Підкреслюйте важливість праці дитини!
Включення дитини у працю дорослих і визнання її значущості допомагає формуванню здатності до самообслуговування, мотивації до суспільно важливої праці, освоєнню нових навичок та вмінь, і як результат – позитивно впливає на проявлення у дитини власного «Я».
Із здатністю обслуговувати свої побутові потреби з’являється бажання активно допомагати оточуючим. Підтримуйте прагнення дитини допомагати іншим людям!
ВИ (БАТЬКИ) і ВАШІ ВЧИНКИ – КЛЮЧОВИЙ ПРИКЛАД ДЛЯ ВАШОЇ ДИТИНИ!
Під час спілкування з дитиною дотримуйтеся принципів:
1. Безумовне прийняття (КЛЮЧОВИЙ ПРИНЦИП)
Любіть дитину просто так, за те, що вона є!
2. Пам’ятайте про правило «Перших трьох хвилин»!
Завжди зустрічайте дитину з величезною радістю (у перші хвилини зустрічі дитина «видає» все, чим хоче поділитися з вами)
3. Створіть приємні ритуали з дитиною!
Обіматись (або) і цілуватись при зустрічі, перед сном або зранку. Ходити разом в якийсь день або вечір в улюблене місце. Робити разом улюблену страву та ін.
4. Допомагайте обережно!
Не втручайтеся в справу, якою зайнята дитина, якщо вона не просить допомоги! Своїм невтручанням Ви повідомлятимете їй: «З тобою все в порядку! Ти, звичайно, впораєшся!»
Вказуйте на помилки дитини з особливою обережністю! Робіть зауваження на фоні загального схвалення!
5. Говоріть із дитиною!
Відповідайте на запитання. Задавайте питання. Прояснюйте, що погано, а що добре.
6. «Давай разом!»
Якщо дитині важко, і вона готова прийняти Вашу допомогу, обов’язково допоможіть!
Не відмовляйте постійно і часто у проханні дитини щось зробити разом!
У спільних заняттях з дитиною уникайте «керівних вказівок»!
7. «А якщо дитина не хоче?»
Використовуйте доброзичливий тон спілкування!
Позиція «над» ускладнює порозуміння з дитиною у момент протесту і небажання щось робити
8. Ставтеся з розумінням до потреб дитини з урахуванням віку і розвитку особистості дитини!
9. Поважайте вподобання і заняття дитини!
НЕ ВАРТО:
– Подавати дитині поганий приклад
– Порівнювати дитину з однолітками
– Давати широкі загальні накази: «Тобі краще поводитись добре!»
– Винуватити дитину в чомусь. «Ти – поганий (погана)!» замініть «Мені не подобається як ти поводишся»
– Кричати або погрожувати
– Брехати чи казати напівправду
– Мовчати, коли слід виразити сильні почуття (мовчання лякає і збиває дитину з пантелику)
– Погоджуватись у всьому із дитиною
– Надмірно опікати
– Підкуповувати дитину матеріальним.